World of Warcraft (WoW) – gra komputerowa z gatunku MMORPG wyprodukowana i wydana przez Blizzard Entertainment w 2004 roku. Jej akcja toczy się kilka lat po wydarzeniach przedstawionych w grze Warcraft III: The Frozen Throne, w świecie Azeroth[2]. World of Warcraft jest czwartą (nie licząc dodatków) grą w uniwersum Warcrafta.
|
||
Producent | Blizzard Entertainment | |
Wydawca | Blizzard Entertainment | |
Dystrybutor | CD Projekt, Licomp Empik Multimedia | |
Seria gier | Warcraft | |
Projektant | Rob Pardo Jeff Kaplan Tom Chilton |
|
Aktualna wersja | 8.3.0[1] | |
Data wydania | 23 listopada 2004 KOR: 18 stycznia 2005 EUR: 11 lutego 2005 CHN: 6 czerwca 2005 SGP: 21 lipca 2005 |
|
Gatunek | MMORPG | |
Tryby gry | gra wieloosobowa | |
Kategorie wiekowe | ESRB: Teen ACB: Exempt PEGI: 12 USK: 12 |
|
Wymagania sprzętowe | ||
Platforma | Windows XP/Vista/7, OS X | |
Nośniki | CD (4) lub DVD (1) | |
Wymagania |
zobacz sekcja „Wymagania systemowe” |
|
Kontrolery | klawiatura, mysz | |
Strona internetowa |
Fabuła
Wydarzenia World of Warcraft dzieją się kilka lat po wydarzeniach z Warcraft III: The Frozen Throne. Po przejściu Legionu i Plagi, świat jest zrujnowany. Część Plagi zbuntowała się i założyła własne miasto – The Undercity. Tytułują się mianem Opuszczonych (ang. Forsaken), a ich liderką jest była dowódczyni wojsk obronnych Silvermoon City – Sylvanas Windrunner. Gnomy ewakuowały się ze swojej stolicy – Gnomeregan z powodu skażenia toksycznym gazem produkcji doradcy króla – Mekgineera Thermaplugga i zamieszkały z Krasnoludami w Ironforge. Zaś ludzie pod dowództwem Króla Variana Wrynna za swą stolicę uznali Stormwind City w samym sercu Elwynn Forest.
Świat gry
Świat gry podzielony został na kilka stref – świat Azeroth, w skład którego wchodzą kontynenty Kalimdor i Wschodnie Królestwa (ang. Eastern Kingdoms), inny świat – Outland (dodany w dodatku The Burning Crusade), trzeci (dodany w dodatku Wrath of the Lich King) kontynent Northrend, czwarty – Pandaria (pojawił się wraz z dodatkiem Mists of Pandaria), piąty – Draenor (dodany w dodatku Warlords of Draenor), szósty – Broken Isles (dodany w dodatku Legion) oraz dwa kolejne – Kul Tiras dla przymierza i Zandalar dla hordy (dodane w dodatku Battle for Azeroth). Każda rasa zaczyna grę na jednym z dwóch kontynentów: Kalimdorze lub Wschodnich Królestwach (w dodatku Mists of Pandaria dodano trzeci obszar startowy – Wędrującą Wyspę). Przemieszczać się pomiędzy kontynentami można dość swobodnie, jednak należy zauważyć, że niektóre trasy są specyficzne dla danej frakcji. Środkami transportu pomiędzy kontynentami są statki lub sterowce goblińskie (zeppeliny). Transport kontynentalny to różnej maści gryfony, wyverny czy statki powietrzne jak i portale umieszczone w miastach Dalaran czy Shattrath. Specyficznym środkiem transportu jest rodzaj metra (Deeprun Tram) kursującego pomiędzy stolicami Przymierza: Stormwind i Ironforge[3].
Każdy kontynent został podzielony na wiele mniejszych krain, które różnią się scenerią, poziomami potworów, miastami oraz innymi szczegółami (np. strefa dla graczy PvP). Wśród wszystkich krain świata World of Warcraft, 12 pozostaje dostępnych dla frakcji – 6 dla hordy i 6 dla sojuszu. Są to strefy startowe, w których zaczyna się rozgrywkę (każda rasa ma własną). W świecie Azeroth jest 13 stolic – po 5 na frakcję, oraz 3 neutralne, w których członkowie Przymierza i Hordy nie mogą się atakować. Są to:
Przymierze:
- The Exodar – stolica draenei
- Stormwind City – stolica ludzi
- Darnassus – stolica nocnych elfów
- Ironforge – stolica krasnoludów i gnomów
- Gilneas City – stolica worgenów
Horda:
- Silvermoon City – stolica krwawych elfów
- Thunder Bluff – stolica taurenów
- The Undercity – stolica nieumarłych
- Orgrimmar – stolica orków i wyspiarskich trolli
- Bilgewater Harbour – stolica goblinów kartelu Bilgewater
Neutralne:
- Shattrath City – Outland
- Dalaran – Northrend
- Dalaran – Broken Isles