Strategiczna gra czasu rzeczywistego (ang. real-time strategy, RTS) – gatunek gier komputerowych, będący modyfikacją turowych gier strategicznych, polegającą na niekrępowaniu graczy turami i kolejkami ruchów. Gracze mogą podejmować działania, kiedy chcą, natomiast skutki owych są widziane natychmiast. Gatunek ten stawia większy nacisk na szybkość podejmowania decyzji[1].

Wśród gier RTS wyróżnia się gry taktyczne czasu rzeczywistego (ang. real-time tactical game, RTT), podgatunek lub odrębny gatunek charakteryzujący się większym naciskiem na decyzje taktyczne związane bliżej z samą walką niż gospodarcze decyzje strategiczne. Jednym z najbardziej znanych przedstawicieli jest seria gier Myth[2]. Strategiczne gry czasu rzeczywistego mogą zawierać też elementy z gier RPG, jak choćby bohaterów zdobywających poziomy doświadczenia (jak np. w Warcraft III: Reign of Chaos[3], czy SpellForce[4]).

Wymagania sprzętowe
Platforma Windows 2000 / XP / Vista / 7, Macintosh
Nośniki CD (1)
Wymagania
Kontrolery klawiatura, mysz

Warcraft III: Reign of Chaosstrategiczna gra czasu rzeczywistego wydana w 2002 roku przez firmę Blizzard, będąca trzecią częścią cyklu Warcraft[3] po Warcraft: Orcs & Humans i Warcraft II: Tides of Darkness. Akcja gry rozgrywa się kilka lat po wydarzeniach z poprzedniej części w fantastycznym świecie Azeroth zamieszkiwanym przez takie istoty, jak elfy, orkowie oraz ludzie. Tłem fabuły jest walka tych ras przeciwko inwazji Płonącego Legionu wspieranego przez armię nieumarłych. W roku 2003 wydany został dodatek do gry, zatytułowany Warcraft III: The Frozen Throne, a w roku 2004 gra MMORPG osadzona w świecie Azeroth – World of Warcraft.

Jak w wielu grach z gatunku RTS, w Warcraft III gracze zbierają surowce, trenują jednostki do walki i budują swoją bazę aby osiągnąć ustalony cel lub pokonać przeciwnika. Dostępne frakcje to Ludzie i Orkowie znani z poprzednich części oraz pojawiający się po raz pierwszy Nieumarli i Nocne Elfy. Fabuła gry przedstawiona jest za pomocą czterech kolejnych kampanii. Możliwe jest rozgrywanie meczy z przeciwnikiem komputerowym lub innym graczem przez internet za pośrednictwem platformy Battle.net.

W 2018 roku, na imprezie BlizzCon organizowanej przez firmę Blizzard Entertainment została zapowiedziana odnowiona wersja gry Warcraft III[4]. Warcraft III: Reforged wzbogacające grę o odświeżoną grafikę i nowe modele postaci ukazało się 28 stycznia 2020 roku.

Buy Warcraft 3: Reign of Chaos Battle.net

Rozgrywka

Podstawowym celem rozgrywki jest założenie bazy w celu rozpoczęcia wydobycia surowców, jej obrona przed przeciwnikiem i szkolenie jednostek, których zadaniem jest zwalczanie nieprzyjaciół[5]. W grze występują trzy surowce, którymi należy zarządzać: złoto, drewno i żywność[6]. Dwa pierwsze wykorzystywane są do konstruowania budowli i jednostek, a trzeci określa maksymalną wielkość armii[5]. Ponadto system kosztów utrzymania powoduje, że po przekroczeniu pewnego rozmiaru armii dochód złota zmniejsza się, co skłania graczy do operowania ograniczoną liczbą jednostek, aby uniknąć tej kary[7][5][8][9]. Misje kampanii w Warcraft III odbywają w lokacjach różniących się krajobrazem i wielkością, w których można natrafić na rzeki, góry, lasy i morza. Na początku rozgrywki gracz nie widzi całej mapy i musi odkryć większość terenu za pomocą jednostek. Tereny poza zasięgiem wzroku sprzymierzonych jednostek są zasłonięte przez mgłę wojny, co oznacza, że ukształtowanie tych terenów jest widoczne, ale ruchy wrogich wojsk już nie[7].