Warcraft III: Reign of Chaosstrategiczna gra czasu rzeczywistego wydana w 2002 roku przez firmę Blizzard, będąca trzecią częścią cyklu Warcraft[3] po Warcraft: Orcs & Humans i Warcraft II: Tides of Darkness. Akcja gry rozgrywa się kilka lat po wydarzeniach z poprzedniej części w fantastycznym świecie Azeroth zamieszkiwanym przez takie istoty, jak elfy, orkowie oraz ludzie. Tłem fabuły jest walka tych ras przeciwko inwazji Płonącego Legionu wspieranego przez armię nieumarłych. W roku 2003 wydany został dodatek do gry, zatytułowany Warcraft III: The Frozen Throne, a w roku 2004 gra MMORPG osadzona w świecie Azeroth – World of Warcraft.

Jak w wielu grach z gatunku RTS, w Warcraft III gracze zbierają surowce, trenują jednostki do walki i budują swoją bazę aby osiągnąć ustalony cel lub pokonać przeciwnika. Dostępne frakcje to Ludzie i Orkowie znani z poprzednich części oraz pojawiający się po raz pierwszy Nieumarli i Nocne Elfy. Fabuła gry przedstawiona jest za pomocą czterech kolejnych kampanii. Możliwe jest rozgrywanie meczy z przeciwnikiem komputerowym lub innym graczem przez internet za pośrednictwem platformy Battle.net.

W 2018 roku, na imprezie BlizzCon organizowanej przez firmę Blizzard Entertainment została zapowiedziana odnowiona wersja gry Warcraft III[4]. Warcraft III: Reforged wzbogacające grę o odświeżoną grafikę i nowe modele postaci ukazało się 28 stycznia 2020 roku.

Buy Warcraft 3: Reign of Chaos Battle.net

Rozgrywka

Podstawowym celem rozgrywki jest założenie bazy w celu rozpoczęcia wydobycia surowców, jej obrona przed przeciwnikiem i szkolenie jednostek, których zadaniem jest zwalczanie nieprzyjaciół[5]. W grze występują trzy surowce, którymi należy zarządzać: złoto, drewno i żywność[6]. Dwa pierwsze wykorzystywane są do konstruowania budowli i jednostek, a trzeci określa maksymalną wielkość armii[5]. Ponadto system kosztów utrzymania powoduje, że po przekroczeniu pewnego rozmiaru armii dochód złota zmniejsza się, co skłania graczy do operowania ograniczoną liczbą jednostek, aby uniknąć tej kary[7][5][8][9]. Misje kampanii w Warcraft III odbywają w lokacjach różniących się krajobrazem i wielkością, w których można natrafić na rzeki, góry, lasy i morza. Na początku rozgrywki gracz nie widzi całej mapy i musi odkryć większość terenu za pomocą jednostek. Tereny poza zasięgiem wzroku sprzymierzonych jednostek są zasłonięte przez mgłę wojny, co oznacza, że ukształtowanie tych terenów jest widoczne, ale ruchy wrogich wojsk już nie[7].

Gra wyświetla jednostki, budynki i teren z perspektywy klasycznego widoku z góry pod kątem[5][6][8]. Na dole ekranu gry znajduje się interfejs, na którym można zobaczyć minimapę, informacje o aktualnie wybranych jednostkach i możliwych akcjach dla wybranej jednostki lub budynku[7][10]. Jeżeli zostanie wybrane wiele jednostek, gra automatycznie pogrupuje je według typu, dzięki czemu wszystkie jednostki tego samego rodzaju mogą jednocześnie otrzymywać specjalne polecenia (na przykład korzystać ze zdolności)[7]. Wąski pasek na górze wyświetla obecną porę dnia, liczbę posiadanych surowców i koszty utrzymania. W lewym górnym rogu widoczne są portrety bohaterów, co ułatwia szybki dostęp do nich. Jeżeli jacyś robotnicy nie mają żadnych zadań do wykonania, odpowiednia ikona pojawi się w lewym dolnym rogu[7].

Do gry wprowadzono również stworzenia, które są wrogo nastawione do każdej frakcji i od początku każdej rozgrywki pilnują określonego miejsca. Ich zadaniem jest strzeżenie neutralnych budynków i kopalni, a gracz, który je zabije otrzymuje pewną ilość złota, doświadczenia i przedmiot, w który może wyposażyć swojego bohatera[7][8]. Warcraft III wprowadził również cykl dnia i nocy. Nocą neutralne jednostki zapadają w sen, a zasięg widzenia graczy jest ograniczony[8]. Dodatkowo, w ciągu nocy niektóre jednostki Nocnych elfów mogą stać się niewidzialne jeśli staną w miejscu[6][11]. Część zmian wprowadzono z powodu przejścia środowiska gry w trójwymiar. Na przykład jednostki na klifach zadają większe obrażenia gdy atakują jednostki na niższych poziomach[12].

W Warcraft III pojawiają się nowe, potężne jednostki zwane bohaterami. Każdy zabity przeciwnik zapewnia bohaterowi punkty doświadczenia potrzebne do zdobywania poziomów, które czynią go jeszcze silniejszym[13]. Niektórzy bohaterowie potrafią rzucać zaklęcia lub wzmacniać pobliskich sojuszników[7][5]. Każdy bohater może zbierać przedmioty, które wzmacniają jego zdolności[6]. Na poziomie szóstym bohaterowie otrzymują specjalną, silniejszą od pozostałych, umiejętność. Bohater ma możliwość kupowania przedmiotów w sklepach, a jego obecność może odwrócić losy bitwy[7].

Warcraft III udostępnia cztery grywalne frakcje: Przymierze Ludzi – koalicję ludzi, krasnoludów i wysokich elfów, Hordę Orków – złożoną z orków, trolli i inspirowanych minotaurami taurenów, Nocne Elfy oraz Nieumarłych. Dwie ostatnie frakcje są nowością w serii, podczas gdy dwie poprzednie pojawiały się we wcześniejszych odsłonach. Podobnie jak w grze StarCraft każda rasa dysponuje własnym zestawem jednostek, budowli, technologii i strategiami[7].

Tryb kampanii jest podzielony na cztery części i w każdej z nich gracz kontroluje jedną z frakcji[7]. Każda z kampanii dzieli się na rozdziały i jest rozgrywana w określonej kolejności, ponieważ wydarzenia następnych kampanii są fabularną kontynuacją poprzednich[7][8]. Przed rozegraniem głównych kampanii dostępny jest prolog, który stanowi też formę samouczka[8][13]. Część fabuły jest pokazana w formie renderowanych filmów, ale większość historii przedstawiają scenki na silniku gry. Cele, czyli zadania są odkrywane wraz z docieraniem do kolejnych części poziomu[6][14]. Do ukończenia poziomu potrzebne jest wykonanie wszystkich jego zadań głównych, ale dostępne są też zadania poboczne, które niekiedy ułatwiają wykonanie głównego celu[6][14]. W każdej kampanii gracz ma dostęp do określonych bohaterów, którzy w czasie walki zyskują lepsze umiejętności, dzięki czemu w kolejnych rozdziałach są coraz silniejsi[13][15].

Do gry w trybie multiplayer jest wymagane skorzystanie z platformy Battle.net. Gracze mogą za darmo zakładać na niej konta, a wybranie odpowiedniego regionu świata pozwala na ograniczenia opóźnień w rozgrywce przez internet[7]. Warcraft III wprowadził system automatycznego tworzenia rozgrywek poprzez dobieranie graczy w pary, na podstawie ich wyników we wcześniejszych meczach, preferencji w kwestii wyboru map. Zapobiegało to oszustwom polegającym na umawianie się graczy na mecze w celu sztucznego zwiększania swoich statystyk[16]. Jeżeli gracz chce rozegrać mecz rankingowy ze znajomym, to może skorzystać z „aranżowanych gier drużynowych”, w którym kilku graczy dołącza do poczekalni, a Battle.net wyszukuje inną drużynę[16]. Celem gry wieloosobowej jest zawsze zniszczenie budowli przeciwnika. Od początku meczu obaj gracze wiedzą jak wygląda mapa, ale teren poza zasięgiem wzroku jednostek jest pokryty mgłą wojny[12]. Warcraft III pozwala na nagrywanie i odtwarzanie rozgrywek z różną prędkością i z perspektywy każdego z graczy.

Gracze mogą także rozgrywać własne mecze, wykorzystując zarówno oryginalne mapy, jak i te stworzone w ich edytorze[17]. Edytor map umożliwia stworzenie rozmaitych rodzajów rozgrywek, takich jak gry typu tower defense i multiplayer online battle arena, z których największą popularność zdobyła modyfikacja Defense of the Ancients[17]. Gra oferuje także listy znajomych i kanały czatu do rozmów, w tym oficjalne oraz stworzone przez graczy[7]. W Warcraft III gracze mogą łączyć się w klany, które mają dostęp do uczestnictwa w turniejach, ale pełnią też rolę rekreacyjną. Globalne rankingi gier tworzonych poprzez automatyczne dobieranie graczy są określane mianem „drabinki” (ang. ladder)[18].