Wiedźmin 3: Dziki Gon (ang. The Witcher 3: Wild Hunt) – fabularna gra akcji wyprodukowana i wydana przez CD Projekt Red 19 maja 2015 na platformy Microsoft Windows, PlayStation 4 i Xbox One[15].

Gra jest kontynuacją wydanego w 2007 roku Wiedźmina oraz Wiedźmina 2: Zabójców królów, który miał swoją premierę w 2011 roku. Tak jak poprzednie części, opowiada ona historię tytułowego wiedźmina – Geralta z Rivii – i jest osadzona w świecie wiedźmina, którego twórcą jest Andrzej Sapkowski. Produkcja jest ostatnią częścią cyklu, którego głównym bohaterem jest tytułowy wiedźmin, razem z nią stanowiącego trylogię[16].

Pierwszy zwiastun produkcji został zaprezentowany na konferencji Microsoftu na targach E3 w czerwcu 2013 roku[17]. Ponadto Wiedźmin 3 zdobył tam kilkadziesiąt nagród oraz nominacji przyznanych przez czasopisma i portale z branży gier komputerowych[18][19]. Wersja na Nintendo Switch została zapowiedziana na prezentacji przedsiębiorstwa na targach E3 w 2019 roku. Wersja na konsole przenośne japońskiej marki ukazała się 15 października 2019[20].

Wiedźmin 3: Dziki Gon [PC/PS4/XBO] - recenzja - YouTube

Fabuła

Akcja Wiedźmina 3 rozgrywa się w fikcyjnym świecie fantasy stworzonym przez pisarza Andrzeja Sapkowskiego w serii opowiadań i powieści. Gracz ma okazję zwiedzić wyspy Skellige, Wolne Miasto Novigrad, Oxenfurt, wiedźmińskie siedliszcze Kaer Morhen czy ponure moczary Velen. Gra rozpoczyna się pół roku po wydarzeniach z poprzedniej części. Wiedźmin Geralt odzyskuje w końcu pamięć, nie ma jednak zamiaru przyłączyć się do którejkolwiek ze stron konfliktu[21]. Zamiast tego zajmuje się on poszukiwaniem Dzikiego Gonu oraz swoich bliskich, m.in. Yennefer z Vengerbergu i Ciri.

Rozgrywka

Gracz steruje postacią Geralta z Rivii z perspektywy trzeciej osoby poruszającym się po otwartym świecie[21]. W niektórych fragmentach gry gracz wciela się w postać Ciri[22]. Poza poruszaniem się po lądzie można także pływać zarówno na jak i pod powierzchnią wody. W celu szybszego przemieszczania się gracz może skorzystać z punktów szybkiej podróży, łodzi lub koni[23]. W trakcie gry gracz znajduje przedmioty, które są przechowywane w ekwipunku. Po wcześniejszym uzbieraniu potrzebnych składników alchemicznych i rzemieślniczych Geralt może stworzyć eliksiry, odwary, petardy oraz oleje czy też ulepszyć swój oręż. Mikstury można zażywać przed walką jak i w trakcie starć. Poza tym gracz ma możliwość konsumpcji żywności oraz różnych trunków regenerujących żywotność. W trakcie rozgrywki gracz zdobywa punkty doświadczenia i punkty umiejętności, zdobywane poprzez wykonywanie zadań, zabijanie potworów oraz odkrywanie miejsc mocy, które może przydzielić do jednej z trzech specjalizacji: szermierki, alchemii i magii[23]. W ekranie postaci możliwe jest aktywowanie maksymalnie dwunastu umiejętności jednocześnie, wspomaganych przez 4 mutageny, które mogą zwiększać wielkość obrażeń, moc znaków albo żywotność.

System walki jest zmodyfikowaną wersją tego z Wiedźmina 2. Gracz potrafi walczyć bronią białą, dystansową i używać zaklęć zwanych znakami. Podczas walki istnieje możliwość przerwania ataku, uniknięcia lub zablokowania ciosu. Postać może korzystać z pięciu znaków, które z biegiem gry można ulepszyć[13]. Geralt za pomocą wiedźmińskich zmysłów może wytropić niektóre bestie podążając za ich śladami, zapachem lub poszukiwać w ten sposób wskazówek pozwalających rozwiązać zadanie[23].

Gracz ma możliwość zagrania w minigry takie jak wyścigi konne, pojedynki na pięści czy gra karciana gwint. W gwinta grają dwie osoby po uprzednim wybraniu jednej z pięciu armii – Nilfgaardu, Królestw Północy, Scoia’tael, Skellige lub potworów[23].